Po kolejnym okresie, kiedy to hotele praktycznie pozostawały zamknięte, mamy kolejne otwarcie… A nawet kolejne zamknięcie – w województwie Warmińsko-Mazurskim. Na jak długo – nie wiadomo.
Po ponownym otwarciu hoteli w lutym – były miejsca, które przeżyły najazd niekoniecznie najbardziej wartościowych turystów. Burdy, zakłócenia porządku, niestosowanie się do zaleceń obsługi to tylko kilka przykładów, z czym musiał mierzyć się personel tych obiektów. Zapewne w tym wszystkich zaplątali się „zwykli turyści”, którzy najprawdopodobniej będą chcieli wyrzucić ten wyjazd ze swojej pamięci. Ale nie o tym chciałem napisać.
Jak hotele zmieniają swoją ofertę? Jak się dostosowują do sytuacji, szukając nowych rozwiązań? Jaki wpływ na branżę hotelową będzie miała obecna sytuacja związana z pandemią?
Oczywiście hotele modyfikują swoją politykę cenową, podchodzą elastycznie do rezerwacji, ratują swoją płynność finansową poprzez sprzedaż np. voucherów, zapewniają gwarancje bezpieczeństwa dla gości, serwują posiłki do pokoju. To w zasadzie już standard w większości obiektów. Znalazłem również kilka ciekawych przykładów nowych rozwiązań stosowanych obecnie.
Wynajem pokoju na pracę zdalną – to jedna z ostatnio szerzej rozpowszechnionych ofert w wielu hotelach. Pojawiła się już w okresie jesiennym, kiedy to hotele były dostępne jedynie dla podróży służbowych. Taką ofertę posiadają, zarówno hotele indywidualne, ale też sieci hotelowe np. Vienna House lub hotele z sieci Accor. Oferta pracy zdalnej może dotyczyć pobytów dziennych, ale też dłuższych – np. kilkudniowych, kiedy np. musimy skupić się na czymś ważnym, na projekcie lub pracy, która wymaga przygotowania w krótkim czasie. W tego typu pakietach mamy często serwis kawowy, bezpłatny parking, a często także wyżywienie. Niektóre hotele zapewniają też specjalne rozwiązania do wideokonferencji i dostęp do swojego zaplecza business-center (w tym np. wydruk i skan dokumentów, szybkie łącza internetowe).
Pobyt wraz z testem na Covid? Tak, teraz jest to możliwe. Taką usługę oferuje warszawski Courtyard by Marriott na lotnisku Chopina. Osoba, która np. wylatuje z Polski i musi przedstawić aktualny test, może go wykonać przed wylotem w tym hotelu. Testy genetyczne (RT-PCR), kosztują 520 PLN, wynik dostępny jest po 24 godzinach. Testy antygenowe to koszt 200 PLN a wynik dostępny jest po 20 minutach. Hotel przedstawia tę opcję jako oferta Test&Sleep&Fly.
Usługa multimedialnych konferencji i profesjonalnego nagrywania np. wykładów. W dobie, kiedy większość tradycyjnych konferencji, sympozjów lub zjazdów przeniosło się do sieci i używa form zdalnych, w wielu hotelach centra konferencyjne i wielkie sale na kilkaset osób stoją puste. W tej sytuacji warszawski Double Tree by Hilton zdecydował, że zamieni swoją największą salę tzw. Balową w profesjonalne studio multimedialne. Studio może mieć powierzchnię w zależności od potrzeb od 200 do 2000 m2 i jest wyposażone w profesjonalny sprzęt do nagrań lub prowadzenia eventów, konferencji i webinarów w formule on-line lub hybrydowej. Jest to z pewnością świetna propozycja, zgodna z oczekiwaniem zmieniającego się rynku. Oczywiście uczestnicy tego typu wydarzenia mogą skorzystać z całego zaplecza hotelowego w tym pokojów, garderoby, cateringu, parkingu itp.
Jak widać oferta hoteli zmienia się na bieżąco. Czas pokaże, czy może niektóre z tych rozwiązań pozostaną w ofercie hoteli już na stałe.